پیشنهاد داریم تا صندوق‌های توسعه منطقه‌ای در استان خوزستان نظیر صندوق توسعه ملی ایجاد شود

  • کد خبر: 2934
  • /
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - 9:14 ب.ظ
  • /
  • اخبار

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ­ریزی خوزستان، جلسه مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه استان وستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان خوزستان با حضور جناب آقای دکتر پورمحمدی معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور و جناب آقای دکتر شهیدزاده مدیرعامل صندوق توسعه ملی بعد از ظهر امروز یکشنبه 13 مردادماه 98 در محل سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزارشد.

حاجتی رییس سازمان مدیریت و برنامه ­ریزی در جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و شورای برنامه ‌ریزی استان که امروز 13 مردادماه برگزار شد، اظهار داشت با توجه به مسائل و چالش های که استان در مسیر توسعه با آن مواجه است در این جلسه به موضوع بررسی چالش نظام بانکی در توسعه استان خوزستان پرداخته شد براساس مطالعات فضای کسب و کار استان در بهار 98 استان خوزستان در مولفه مشكل در دريافت تسهيلات از بانك‌ها به عنوان یکی از مهمترین مولفه های محیط کسب و کار با امتیاز 8.11 در جایگاه 23 ام قرار دارد. همچنین استان از لحاظ شاخص نسبت تسهیلات به سپرده حدود 50.6 درصد است که با توجه به میانگین کشوری (85 درصد) استان در جایگاه 31 ام می باشد.در استان خوزستان سرانه تسهیلات پرداختی 34 میلیون ریال است ودراین زمینه استان27 کشورهستیم ،در حالیکه سرانه تولید ناخالص داخلی بدون نفت خوزستان 127 میلیون ریال است و باید تلاش شود تا فعالیت سیستم بانکی در خوزستان متناسب با وضعیت و جایگاه اقتصادی استان شود.

امید حاجتی افزود: در برخی از مناطق امکان اینکه سرمایه‌گذاری به صورت معمول انجام شود وجود ندارد و در این زمینه باید حمایت‌های هدفمندی به منظور جذب سرمایه‌گذار انجام گردد. در استانها ابزار خاصی برای مدیریت سیستم بانکی به منظور کمک به حل مشکلات استان و حرکت درمسیر توسعه در اختیار نداریم. به همین دلیل پیشنهاد می نمایم ابزارهای مدیریت منابع مالی استان در اختیار استان قرار گیرد بعنوان مثال صندوق توسعه منطقه ای متشکل ازمدیران ارشد استان نظیر صندوق توسعه ملی برای مدیریت منابع استان و توجه به استفاده ازظرفیت‌های استانی و منطقه ای در مسیر توسعه استان ایجاد شود.

حاجتی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان ظرفیت های بسیار خوب دو پروژه اقتصاد مقاومتی استان علاج بخشی نمک مخزن سد گتوند و احداث پارک کلر و پروژه آزادراه اهواز -لردگان و پیامدهای مثبت اجرای انها در استان به عنوان پروژه پیشنهادی اقتصاد مقاومتی ، از جناب آقای پورمحمدی تقاضا کردند که رای زنی های لازم جهت تعامل با وزارت نیرو برای تضمین خرید آب شیرین طرح اول و تسریع در اعطای مجوز ماده 23 طرح دوم انجام شود.

با توجه به دستور کار بعدی جلسه با موضوع بررسی چالش­های کالبدی بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی استان خوزستان، امید حاجتی بیان نمود: 52 درصد از بافت فرسوده استان در 4 شهر اهواز، مسجدسلیمان، آبادان و ماهشهر می باشد و همچنین برخی از مناطق و سکونتگاههای غیررسمی شهر اهواز جزو مناطق رانشی وریزشی محسوب میشوند و ساکنان این مناطق عمدتا از قشر آسیب پذیر و دارای شرایط نامساعد اقتصادی هستند از جناب آقای دکتر پورمحمدی تقاضای حمایت جهت اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی و جابجایی مناطق رانشی و ریزشی استان داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *