استان خوزستان حائز رتبه اول در حمل بار از طریق حمل و نقل جاده ایی است

  • کد خبر: 3015
  • /
  • ۷ شهریور ۱۳۹۸ - 10:24 ب.ظ
  • /
  • اخبار

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ­ریزی خوزستان، دومین جلسه مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه استان وستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان خوزستان با حضور جناب آقای دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و هیات همراه و جناب آقای خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بعد از ظهر امروز 5شنبه 7 شهریور ماه 98 در محل سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزارشد.

امیدحاجتی رییس سازمان مدیریت وبرنامه­ ریزی در جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و شورای برنامه‌ریزی استان که امروز 7 شهریور ماه برگزار شد، ضمن گرامیداشت و تبریک هفته دولت،از کمک هاو اهتمام جدی دولت در تصویب مصوبات تاثیرگذار در زمینه های مختلف توسعه ای، رفع عقب افتادگی های تاریخی و در حوادث و بلایای طبیعی اقدامات خوبی که در استان انجام شده، تشکر کرد .

رییس سازمان مدیریت وبرنامه ­ریزی اظهار داشت :با توجه به برنامه بازدید جناب آقای دکتر نوبخت از مناطق زلزله زده و بافت فرسوده مسجدسلیمان و همچنین محل اجرای پروژه آزاد راه اهواز- لردگان و مسائل و چالش های سیستم حمل و نقل که استان در مسیر توسعه با آن مواجه است،در این جلسه به این موضوع پرداخته شد.

وی در خصوص وضعیت حمل و نقل در استان خوزستان افزود 54 درصد حمل بار و52 درصدحمل مسافر استان از طریق حمل ونقل جاده ای انجام میشود.همچنین علیرغم ظرفیتهای خوبی که شبکه ریلی استان دارد، بدلیل فرسودگی خطوط و گلوگاه لرستان از 18 میلیون تن بار ظرفیت اسمی شبکه ریلی استان فقط تا پنج میلیون تن بار میتواند انتقال یابد و به همین دلیل نتوانستیم بخشی از بار ترافیکی جاده ای را به حمل و نقل ریلی انتقال دهیم، بهمین منظور پیشنهاد تسریع در احداث راه آهن اهواز- اصفهان و احداث راه آهن بندرامام(ره)- شادگان – خرمشهر جزو پیشنهادات استان می باشد. شبکه ریلی استان حدود 5 درصد بار و15 درصد مسافر استان را جابجا میکند .

حاجتی در ادامه اظهار داشت: عدم تعادل بین زیر ساخت ها و حجم عرضه و تقاضای حمل ونقل جاده ای باعث شده که از نظر تن کیلومتر کالای حمل شده از مبداء استان رتبه اول و از نظر نسبت بزرگراه و آزاد راه به کل راه های استان در جایگاه 15 کشور باشیم که این امر سبب می‌شود فشار زیادی به شبکه راههای استان تحمیل شود و به تبع آن نیاز به نگهداری و بهسازی جاده ها افزایش یابد ودر راستای نزدیک شدن تناسب میزان بار حمل شده با کیفیت جاده ها، توسعه راه های شریانی استان متناسب با جایگاه استان در حمل ونقل جاده ای در اولویت قرار گیرند از جمله دو پروژه آزاد راه اهواز– لردگان و آزاد راه اهواز- اندیمشک به عنوان اولویت های استان در بخش حمل و نقل با سرعت بیشتری انجام شود.

حاجتی در خصوص حمل و نقل هوایی استان گفت :این بخش 31 درصد حمل مسافر استان را بعهده دارد. وی در مورد وضعیت فرودگاه اهواز، اضافه کرد متاسفانه فرودگاه اهواز با توجه به شرایط قرار گیری در مرکز شهر و محدوده های نفتی امکان توسعه وجود ندارد و نیاز به راه اندازی شهرک فرودگاهی اهواز در اتوبان ماهشهر- اهوازبوده که مطالعات ان به اتمام رسیده و عملیات اجرایی آن در حال اقدام می باشد همچنین فرودگاه دزفول برای صادرات محصولات کشاورزی،از جمله گل و گیاه ظرفیت خوبی است که در مجوز آن اخذ شده است.

امید حاجتی در پایان افزود :همچنین در این جلسه گزارش آخرین وضعیت مصوبه 15/1/96 هیات دولت در خصوص رفع مشکلات آب و فاضلاب و برق استان و اقدامات انجام شده و مشکلات مناطق سیل زده استان ارایه شد و مصوبات خوبی در این زمینه به تصویب رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *