برنامه ها و چالشهای پیش روی منطقه 8 برنامه ریزی آمایش(ایذه و باغملک) در هشتمین شورای برنامه ریزی و توسعه استان بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان، امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در هشتمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که پیش از ظهر پنج شنبه 16 آبان ماه98 در محل سالن همایشهای دانشگاه آزاد ایذه و با حضور سید حمید پورمحمدی معاون اموراقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور، استاندار و مدیران کل استان خوزستان برگزار شد، عنوان کرد: جلسه امروز شورای برنامه‌ریزی استان با محوریت ایذه و باغملک ( منطقه 8 آمایشی استان) و دستور کار اصلی بررسی برنامه ها و مشکلات دو حوزه ی مهم تامین آب شرب و کشاورزی و راههای اصلی و بزرگراه و آزادراهی منطقه و سپس سایر مشکلات منطقه مورد بحث قرار گرفت.

امید حاجتی اظهار داشت : منطقه 8 برنامه ریزی شامل شهرستان های ایذه و باغملک می باشد. این منطقه با وسعت 6048 کیلومترمربع حدوداً 9.4 درصد وسعت استان را شامل میشود. ساختار اقتصادی منطقه کشاورزی –خدمات محسوب میشود،سهم شاغلین بخش کشاورزی منطقه 36 درصد ( 16.8 % بالاتر از متوسط استان) و بخش خدمات نیز 56.5 درصد می باشد. عمده فعاليت­هاي اصلي اين منطقه، كشاورزي (زراعت و باغداري) و دامپروري می باشد. صنايع پيشنهادي اين منطقه در درجه نخست تركيبي از صنايع فرآوري محصولات دامي و باغي، صنايع توليدي پيشين و پسين بخش كشاورزي است. بر اساس مطالعات آمایش در بخش صنعت، صنایع تبدیلی کشاورزی و غذایی، لبنیات، صنایع معدنی، ساختمانی صنایع فلزی قطعه سازی مدرن و قطعات کارخانه ای و نیروگاهی، ماشین آلات کشاورزی صنایع برق و الکترونیک، ساخت وسایل برقی منزل، صنایع بازیافت و صنایع عمومی کارگاهی مجاز است.

رئيس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت:بر اساس نتایج سرشماری سال 95، ۶۷.۵ درصد منازل شهرستان باغملک با مصالح ناایمن و غیر استاندارد ساخته شده ودر صورت وقوع یک زمین لرزه در باغملک، بروز یک فاجعه انسانی دور از انتظار نیست و لازم است بنیاد مسکن و راه و شهرسازی با توجه به قوانین بافت فرسوده به این موضوع ورود نمایند و یک طرح جامع برای حل این مشکل ارائه دهد تا باغملک از وضعیت کنونی خارج شود.

وی افزود : شهرستان‌های ایذه و باغملک ۶.۵ درصد جمعیت استان را در خود جای داده‌اند، همچنین ۲۸.۶ درصد خانوارها در شهرستان‌های ایذه و باغملک تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند که با توجه به نرخ بیکاری17.6 درصدی نشان از نرخ بالای محرومیت منطقه دارد ؛ محرومیتی که باید به وسیله طرح‌های اشتغالزایی و اقتصادی برطرف شود. دو راه برون رفت از وضعیت کنونی توجه به ظرفیتهای اشتغالزایی دو بخش کشاورزی و گردشگری است.

حاجتی در ادامه اظهار نمود : ۶۷ درصد اراضی کشاورزی استان آبی هستند در صورتی‌که درمنطقه 8 ( ایذه و باغملک) مزیت اصلی آن کشاورزی است حدود ۱۲ درصد آبی و88 درصد نیز دیم است که باید آب مورد نیاز برای کشاورزی منطقه از طریق طرح‌های انتقال آب تأمین شود زیرا منطقه از خاک و اقلیم مناسبی برای کشاورزی برخوردارند. در بخش گردشگری 30 درصد روستاهای هدف گردشگری استان در این منطقه واقع شده اند . با توجه به حوزه گردشگری و حل مشکل آب شرب و کشاورزی می‌توان شاهد توسعه چشم‌گیر این منطقه در حوزه های نامبرده باشیم.

امید حاجتی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان افزود:با توجه به حضور جناب آقای پورمحمدی معاون اموراقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور و مطالعات و برنامه ریزی های قبلی مصوبات خیلی خوبی در 5 بخش حمل ونقل جاده ای،آب و فاضلاب ،ورزش و جوانان ،میراث فرهنگی و گردشکری ومدارس برای استان و منطقه مورد تصویب قرار گرفت ازجمله مهمترین مصوبات، در اولویت قرار گرفتن انتقال آب به شهرهای شمال شرق خوزستان که متأسفانه بدلیل تحریم‌های ناجوانمردانه امکان تامین مالی آن با مشکل مواجه شده و باعث عدم تامین مالی برخی از طرح هاز جمله انتقال آب کارون سه به شهرهای شمال شرق خوزستان است که مقرر شد در دو برنامه کوتاه مدت و میان مدت این مشکل حل شود و کیفیت و زمان آب دهی ارتقا یابد بنحوی که طی سه ماه اینده با اضافه کردن چاه‌های جدید پایداری آب شرب منطقه از 8 ساعت در شبانه روز به 16 ساعت افزایش یابد و تا زمان انجام طرح بزرگ انتقال آب کارون سه به شهرهای شمال شرق خوزستان، تا حدودی از مشکلات مردم کاسته شود.

حاجتی بیان کرد: از دیگر مصوبات این جلسه تکمیل و تسریع در تامین اعتبار جاده ایذه اهواز تا پایان سال 99 است که از اولویت های راه سازی استان می باشد.همچنین تامین اعتبار برای تخریب ونوسازی مدارس سنگی و غیراستاندارد ایذه مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال از مرکز و ۲۵۰ میلیارد ریال توسط استان اختصاص پیدا خواهد کرد و مدیرکل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس نیز به همین میزان از خیرین جمع‌آوری کنند تا با یکهزار میلیارد ریال مشکل مدارس غیراستاندارد ایذه رفع شوند.همچنین در بخش تربیت بدنی و گردشگری نیز تعدادی پروژه به تصویب رسید که بدنبال آن امیدواریم شاهد رونق و ایجاد اشتغال در شهرستانهای ایذه و باغملک باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *