صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌ها برای نخستین بار ایجاد می‌شوند واین صندوق در بودجه ۱۴۰۱ تعریف شده است

  • کد خبر: 5004
  • /
  • ۵ دی ۱۴۰۰ - 3:22 ب.ظ
  • /
  • اخبار
  • به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خوزستان :صبح روزیکشنبه مورخ 5 دی ماه 1400 نشست خبری با موضوع لایحه بودجه 1401 با حضور مهرداد نیکو رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در محل سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.

مهرداد نیکو رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۱ در مجموع اعتباری بالغ بر 252 میلیاردتومان برای بودجه عمرانی کشور در نظر گرفته شده که از این میزان ۷۰ هزار میلیاردتومان به بخش عمرانی استان‌ها اختصاص یافته که نسب به بودجه ۱۴۰۰ حدود ۷.۷ درصد رشد یافته است.

وی ادامه داد: سهم بودجه عمرانی از بودجه عمومی کشوردرسال 1401بالغ بر ۱۸.۸ درصدمی باشداین نسبت درسال 1400 در حدود 14درصدبود،که حاکی از توجه دولت به توسعه زیرساخت هااست.

نیکو گفت:در بودجه ۱۴۰۱ برای نخستین بار نرخ رشد اقتصادی استانی تعریف شده است که نرخ رشد خوزستان را ۱۰ درصد در نظر گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه میانگین رشد اقتصادی کشور ۸.۵ درصد در نظر گرفته شده است ادامه داد: نرخ رشد اقتصادی در بخش کشاورزی خوزستان ۹.۵ درصد، صنعت ۹.۱ درصد، نفت ۱۱.۵ درصد و خدمات ۶.۹ درصد در نظر گرفته شده است.

ایشان افزود: در بودجه ۱۴۰۱ میزان صادرات نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت به قیمت هر بشکه ۶۰ دلار در نظر گرفته شده است.

مهرداد نیکو ادامه داد: براساس مطالعات،از دلایل اصلی ایجاد تورم،افزایش پایه پولی و حجم بالای نقدینگی است به همین مننظور در بوجه 1401کل بودجه رشد9.7درصدی داشته است و همچنین انتشار اسناد خزانه نسبت به سال قبل حدود 40درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان تصریح کرد: برای رفع این مشکل در تبصره یک قانون بودجه، پیشنهاد داده شده به نسبت عدم تحقق فروش نفت، اسناد خزانه منتشر شود و به استان های نفت خیز و گاز خیز اختصاص یابد که برای تصویب این موضوع باید نمایندگان مردم استان های نفتخیز و گازخیز از این بندها صیانت کنند.

وی عنوان کرد: خوزستان سومین استان از نظر حجم مالیاتی است اما بر اساس سرانه مالیات جمعیت اول هستیم. پیش بینی می شود ۹۳ تا ۹۵ درصد درآمدهای مالیاتی خوزستان محقق شود.همچنین در بودجه سال آینده، دو پایه مالیاتی جدید شامل مالیات بر ثروت و مالیات بر مجموع درآمد لحاظ شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۰ بالغ بر 132هزارمیلیاردتومان اسناد خزانه منتشر شد که در بودجه ۴۰۱ این رقم به ۸۸۰ هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.

ایشان اعلام کرد:یکی از نکات مثبت لایحه 1401 تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت در استان ها است تا مابع حاصل از مازاد در آمدهای استانی و فروش اموال منقول و غیر منقول در این صندوق ذخیره شده و صرف امور همان استان می شود.

رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خوزستان گفت: در بودجه ۱۴۰۱ میانگین افزایش حقوق کارکنان دولت 10درصددر نظر گرفته شده است که این افزایش در دامنه 6الی 28درصد متغیر است.

نیکو گفت: با این شرایط دولت به دنبال هدفگذاری نرخ رشد اقتصادی در استان ها و کنترل حجم نقدینگی به منظور مهار تورم است.

ایشان اعلام کرد: صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌ها برای نخستین بار ایجاد می‌شوند واین صندوق در بودجه ۱۴۰۱ تعریف شده است تا مازاد درآمدهای تعریف شده برای هر استان به عنوان مثال مازاد درآمد مالیاتی در این صندوق ذخیره شده و صرف امور همان استان شود.

رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان خوزستان گفت: در بودجه ۱۴۰۱ میانگین افزایش حقوق کارکنان دولت ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است که این افزایش به صورت نوسان از ۶ تا ۲۸ درصد است.

وی با اشاره به اینکه این میزان افزایش حقوق کارکنان به منظور کنترل تورم در نظر گرفته شده افزود: این نوسان افزایش حقوق برای درآمدهای پایین تا بالا در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان کرد: بودجه عمومی دولت امسال یکهزار و ۵۰۵ هزار میلیارد تومان است که نسبت به پارسال ۹.۶ درصد رشد داشته و چنین رشدی نسبت به تورم ۵۰ درصدی مناسب است.

وی گفت: یکهزار و ۳۷۲ هزار میلیارد تومان از این اعتبار مربوط به درآمدهای عمومی مثل درآمدهای حاص از مالیات، فروش نفت و انتشار اسناد است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه حدود ۴۸ درصد درآمدهای دولت در بودجه سال آینده از بخش مالیات است گفت: دولت تلاش دارد تا درآمدهای خود را از نفت به سمت مالیات سوق دهد.

وی بیان کرد: ۴۰۸ هزار میلیارد تومان از بودجه دولت از بخش فروش نفت است که معادل ۳۰ درصد اعتبار تعیین شده در بودجه است.

نیکو با اشاره به اینکه امسال ۸۸۰ هزار میلیارد ریال برای انتشار اسناد خزانه در نظر گرفته شده است گفت: در بودجه سال آینده اعتباری معادل ۲۱۰ هزار میلیارد تومان برای اسنادی که سال‌های قبل فروخته شده و باید از بازار جمع آوری شوند در نظر گرفته است.

نیکو با تاکید بر جلوگیری از فرار مالیاتی، افزود: در حال حاضر عمده مالیات از حقوق بگیرها یا شرکت های تولیدی اخذ می شود اما بسیاری درآمدهای آنچنانی دارند و مالیات نمی دهند. ۱۰ سال است که طرح جامع مالیاتی در حال اجرا است که در این زمینه جای کار بیشتری وجود دارد.

وی با اشاره به ردیف های بودجه ای خاص خوزستان، بیان کرد: ۱۳۰ میلیارد تومان برای توسعه و عمران خرمشهر و آبادان (ویژه معابر شهری)، ۳۹ میلیارد تومان برای تکمیل و توسعه زیر ساخت اربعین حسینی و ۱۵۰ میلیارد تومان برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری پیش بینی شده است. البته برای اجرای فاز دوم این طرح ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. بنابراین رقمی که در این خصوص در نظر گرفته شده تنها برای مطالعه آن است. بر این اساس برای اجرای فاز دوم این طرح باید از مقام معظم رهبری درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی را داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *