جلسه طرح پژوهشی نقشه راه آموزش عالی استان خوزستان بر پایه اهداف برنامه ششم توسعه اقتصادی-اجتماعی کشور در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ­ریزی خوزستان، اولین جلسه هم اندیشی و بررسی طرح مطالعاتی نقشه راه آموزش عالی استان خوزستان بر پایه اهداف برنامه ششم توسعه اقتصادی-اجتماعی کشور ساعت 14 روز سه شنبه مورخ 14 آبان ماه به ریاست امید حاجتی وبا شرکت روسا و معاونین آموزشی دانشگاه های استان در محل سالن جلسات طبقه سوم این سازمان برگزارشد.

حاجتی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اظهار داشت: با توجه به اینکه دانشگاه همواره یکی از پیشرانهای اصلی توسعه اجتماعی و اقتصادی جوامع بوده و در مسیر تاریخی رسالتهای متنوعی را به مرحله اجرا درآورده است،و از طرفی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به یک چالش اساسی تبدیل شده است بویژه که کشور با رشد روز افزون جمعیت دارای تحصیلات عالی و افزایش بیش از حد ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مواجه است. در عین حال روند فزاینده دانش آموختگان دانشگاهی در سال هاي اخیر همگام با تحولات لازم در عرصه فعالیت هاي اقتصادي کشور نبوده است، بطوریکه منجر به عدم تعادل بین فرصت‌های شغلی موجود و نیاز واقعی بازار کار و جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی شده است. با توجه به تعداد مراکز آموزش عالی استان خوزستان همچنین تحصیل سالیانه نزدیک به 250 هزار دانشجو ، این استان یکی ازمهم ترین مناطق کشور در حوزه آموزش عالی است که نیازمند نقشه راه در این حوزه برای بهبود شاخص های مربوطه می باشد.

وی افزود به همین دلیل تصمیم گرفته شد با همکاری مرکز مطالعات اقتصادی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران طرحی در این خصوص تدوین شود، هدف از تدوین نقشه راه برای آموزش عالی استان پس از مطالعه دقیق ظرفیت­های محلی و تطبیق آن با اسناد بالادستی و در نهایت ارائه چندین سناریو برای آموزش عالی استان خوزستان است که براساس آن دریک بازه زمانی مشخص، چشم انداز آتی را برای دست اندرکاران این مجموعه روشن سازد.

امید حاجتی اضافه کرد: در مطالعه ارایه شده ضمن بیان انتظارات مسئولان و سیاستگذاران محلی، منطقه ای از آموزش عالی که شامل:در راستای کارآفرینی و ارزش آفرینی در جامعه حرکت کنند؛مسئولیت اجتماعی خود را شناسایی و مشخص نمایند وبه هموارسازی مسیر توسعه محلی، منطقه ای و ملی کمک نماید.سپس به اهداف این مطالعه که عبارت از :شناسایی، تبیین و اولویت‌بندی محورهای کارآفرینی استان خوزستان؛ شناسایی، تبیین و اولویت‌بندی محورهای ارزش‌آفرین استان خوزستان و تدوین نقشه راه آموزش عالی استان خوزستان بر پایه اهداف قانون برنامه ششم بود پرداخته شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: در پایان ضمن استخراج و اولویت بندی زمینه های کارآفرینی و ارزش آفرینی اقتصادی استان به ترسیم نقشه راه آموزش عالی خوزستان بر اساس سناریو نویسی وتشخیص و معرفی سناریوی ترجیحی پرداخته شد که خوشبختانه با استقبال خوب حاضران مواجه شد و مقرر شد حاضران نقطه نظرات خود را جهت ارتقا و بهبود سند اعلام نمایند تا در نهایت طرح فوق الذکر جهت بررسی و تصویب مراحل خود را در کارگروه پژوهش و آموزش و سپس شورای برنامه ریزی استان طی نماید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *