نحوه انجام مسئولیت‌های اجتماعی نفت در استان خوزستان نیاز به بازنگری دارد

  • کد خبر: 3381
  • /
  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - 11:49 ق.ظ
  • /
  • اخبار

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ­ریزی خوزستان، دوازدهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان خوزستان بعد از ظهر امروز سه شنبه 29 بهمن ماه 98 با حضور وزیر محترم نفت جناب آقای مهندس زنگنه وزیر معین استان در اقتصاد مقاومتی در محل سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزارشد.

امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت این جلسه با محوریت نفت و توسعه استان خوزستان تشکیل شد و در آن موضوعاتی در خصوص وضعیت نفت و پتروشیمی ها در اقتصاد استان و جایگاه آن در زنجیره های ارزش و تولید، بحث‌های زیست محیطی مرتبط با نفت، لزوم توجه و حمایت از ظرفیت‌های دانشگاهی و شرکت‎‌های دانش بنیان در طرح‌های نفتی و پرداخت عوارض آلایندگی نفت از بودجه سنواتی کشور مطرح شد.

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان افزود: استان خوزستان با سهم 14.3 درصدی از GDP با نفت در جایگاه دوم کشور قرار گرفته است و با تولید سرانه با نفت 377 میلیون ریال اختلاف زیادی نسبت به کشور (156 میلیون ریال) در جایگاه دوم قرار دارد. سهم بخش نفت از تولید ناخالص داخلی استان 56.7 درصد می باشد که در مقایسه با کشور (10.9 درصد) نشاندهنده تاثیر و نقش نفت در اقتصاد و توسعه استان می باشد در حالیکه سهم اشتغال بخش نفت از اشتغال استان حدود 3 درصد است. از طرف دیگر سهم استان از تولید نفت خام کشور بدون لحاظ نمودن میادین جدید،حدود 65 درصد است اما سهم استان از پالایش نفت کشور حدود 19 درصد می باشد همچنین ارزش افزوده صنایع بالادستی پتروشیمی استان حدود 35 درصد و از صنایع میان دستی و پایین دستی حدود 3 درصد است بنابراین ضرورت حمایت از طرحهای پالایشگاهی بخش خصوصی نمایان میشود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: در ارتباط با استفاده نفت از زیرساخت‌های استان به ویژه استفاده از آب، برق و راه‌های استان لازم به توضیح است که از 3.5 میلیون تن بار حمل شده در جاده های استان 19% مربوط به بار ترافیکی نفکش های حامل فرآوره های نفتی می باشد. همچنین55 درصد قراردادها و 35 درصد برق مصرفی مشترکین بزرگ استان مربوط به مجموعه نفت می باشد و55 درصد آب مصرفی در بخش صنعت استان به مجموعه نفت تخصیص داده می شود لذا از وزیر معین استان خواسته شد تا وزارت نفت در بهبود شرایط این زیرساخت‌ها مشارکت بیشتری و بهتری داشته باشد.

وی ادامه داد: وجود میادین و تاسیسات شهری در اطراف و درون برخی از شهرهای استان محدودیت جدی در فرآیند توسعه شهری ایجاد کرده است بعنوان مثال حدود 70 درصد حرایم شهر اهواز و 19 درصد از مساحت محدوده و حریم شهر مسجدسلیمان جزو حرایم نفتی می باشد که باعث شده در صدور مجوزهای سرمایه گذاری دچار مشکل شویم بر همین اساس باید موضوعات مربوط به نفت با برنامه آمایش سرزمینی استان تطبیق پیدا کند تا کندی به وجود آمده در روند سرمایه‌گذاری و پاسخگویی به متقاضیان در بخش‌های مختلف رفع شود.

حاجتی با اشاره به لزوم توجه و حمایت از ظرفیت‌های علمی و دانش بنیان استان اظهار داشت اهتمام صنعت نفت جهت قرار گرفتن شرکت های بومی و دانش بنیان استان در وندور لیست شرکتهای نفتی وحمایت از پژوهش های کاربردی منجر به تولید میتواند نتایج درخشانی ایجاد کند از جمله دستاوردهای به وجود آمده در جریان توجه و حمایت از این ظرفیت‌ها می‌توان به تولید مته‌های حفاری در جهاد دانشگاهی استان اشاره نمود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: نحوه انجام مسئولیت‌های اجتماعی مجموعه نفت در استان خوزستان نیاز به بازنگری دارد، ما قدردان تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی نفت در استان هستیم اما انتظار داریم تا با ساماندهی آن امکان استفاده بیشتر از این ظرفیت‌ها برای استان به وجود بیاید.

وی خواستار حمایت وزارت نفت از تشکیل صندوق توسعه منطقه‌ای در استان شد و گفت: تلاش داریم تا این صندوق که ساختاری مشابه با صندوق توسعه ملی دارد به صورت پایلوت در استان خوزستان راه‌اندازی شود. با تشکیل این صندوق از کلیه منابعی که در دسترس استان بوده که بعضا از ظرفیت‌ها و اعتبارات استانی خواهد بود و علاوه براین تلاش داریم تا بخشی از اعتبارات اختصاص یافته به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نفت را نیز جذب کنیم. هدف از تشکیل این صندوق، تسیهل در امر سرمایه‌گذا ی و تکمیل زنجیره ارزش و تولید در بخش‌های مختلف مخصوصا در شهرستانهای نفت خیز و مناطق محرومی است که بعد از پایان فعالیتهای نفتی درآنها بدون هیچ برنامه ای رها شده اند.

دبیر شورای اقتصاد مقاومتی استان خوزستان با اشاره به ایجاد چالش های به وجود آمده بین استان و وزارت نفت در نحوه پرداخت عوارض آلایندگی بیان داشت: این سهم از عوارض آلایندگی در قوانین بالا دستی ذکر شده اما لازمه اجرایی کامل آن پیش‌بینی ردیف‌های اعتباری در بودجه‌های سنواتی کشور است. تا وقتی که سهم عوارض آلایندگی در بودجه سالیانه کشور لحاظ نشود، مجموعه نفت در پرداخت آن به استان با چالش‌های متعددی روبه‌رو است.

امید حاجتی با اشاره به اینکه از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بحث‌های زیست محیطی مرتبط با نفت است افزود: در این بین به اهمیت جمع آوری فلرهای نفتی در استان و آلودگی های ناشی از فعالیت تاسیسات این صنعت و ضرورت تهیه پیوست زیست محیطی تمامی طرح ها و عملیات‌های مجموعه نفت تاکید شد.

درپایان حاجتی دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه وزیر نفت، وزیر معین استان خوزستان است، افزود وی تاکید داشت تا با هماهنگی که با مجموعه وزارتخانه‌های دیگر انجام خواهد داد، پروژه‌های اقتصادی مقاومتی استان با سرعت بیشتری دنبال شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *