سومین جلسه شورای برنامه ریزی  وتوسعه استان خوزستان برگزار شد.

  • کد خبر: 6160
  • /
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - 8:55 ب.ظ
  • /
  • اخبار

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خوزستان: سومین جلسه شورای برنامه ریزی  وتوسعه استان خوزستان  با دو دستور کار:1-تبیین بودجه سال1402 و توزیع اعتبارات استانی.2-5مورد پیشنهاد کارگروه،زیربنایی،توسعه روستایی عشایری شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست، با ریاست حسینی محراب استاندار خوزستان و دبیری مهرداد نیکو در محل سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد.

مهردادنیکو رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خوزستان  با اشاره به رشد ۸۵ درصدی اعتبارات عمرانی خوزستان در بودجه ۱۴۰۲ گفت: طبق اعلام دستگاه های اجرایی استان ،۳۶۷ پروژه در استان درحال ساخت است که برای به پایان رسیدن آن ها ۴۵ هزار میلیارد ریال اعتبارلازم است.

نیکو افزود: اولویت در تخصیص اعتبار به طرح های نیمه تمامی است که با سرعت بیشتری به نتیجه می رسند و لازمه تخصیص اعتبار برای پروژه جدید به دستگاه ها ،تکمیل پروژه های گذشته است.

وی ادامه داد: امسال یک ردیفی در بودجه ۱۴۰۲ استان اضافه شده که اختصاص ۱۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار به برنامه های ۲ اداره کل ورزش و جوانان وآموزش و پرورش است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان افزود: همچنین در بودجه امسال استان از ۲۰ درصد درآمد نفت که قرار است در بین استان های نفت خیز توزیع شود سه درصد سهم خوزستان است.

نیکو ادامه داد: ۷۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در بودجه امسال استان برای توسعه عمران ۲ شهرستان خرمشهر و آبادان، تکمیل زیرساخت مراسم اربعین حسینی شامل استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی، تکمیل راه آهن شلمچه به بصره و تکمیل و راه اندازی بیمارستان فوق تخصصی قلب استان اختصاص داده شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اشاره به اینکه بودجه هزینه ای امسال ۳۱ استان کشور ۳۷ درصد رشد داشته است ادامه داد: این رقم برای استان ۳۲ درصد رشد یافته که معادل ۲۰ هزار میلیارد ریال است.

نیکو افزود: یک درصد از بودجه هزینه ای برای امور پژوهشی در نظر گرفته شده که در سال گذشته برای ۱۸ طرح اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

 نیکو بیان کرد: صندوق پیشرفت و عدالت در سطح کشور ایجاد شده و در خوزستان نیز باید هرچه سریعتر تشکیل شود، طبق ساز و کار این صندوق، مازاد درآمد استان در این صندوق ذخیره می شود و صرف پروژه ها و طرح های همان استان می شود.

وی گفت: سهمیه ای که برای خوزستان برای ایجاد درآمد دولت در سال جاری تعیین شده معادل ۲۸۰ هزار میلیارد ریال است که بیشتر این درآمد از محل دریافت مالیات تامین می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان افزود: این رقم نسبت به سال گذشته کاهش یافته و رشد درآمدهای دولت از استان تا ۲۱ درصد کاهش یافته است.

نیکو با بیان اینکه هر سال خوزستان رتبه نخست درآمد مالیاتی در سطح کشور را داشته است بیان کرد: این اقدام به منظور کاهش فشار بر سرمایه گذاران و صاحبان تولید در استان برای پرداخت مالیات است، همچنین این تصمیم باعث می شود تا جذب سرمایه گذار در خوزستان تسهیل شود.

وی گفت: از اهداف بودجه تعیین شده امسال انضباط مالی، کنترل هزینه، افزایش بهره وری، رشد اقتصادی و مهار تورم است، تلاش شده تا با برنامه ریزی که صورت گرفته تورم در سال جاری از ۴۵ درصد به ۳۰ درصد کاهش یابد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با بیان اینکه بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به پارسال ۳۶.۷ درصد رشد داشته ادامه داد: خوزستان سومین استان درتامین درآمد کشور به ویژه از بخش مالیات است.

نیکو گفت: امسال در قانون بودجه بسیاری از هزینه ها به فروش اموال مازاد دستگاه های اجرایی وابسته است و درآمد حاصل از این بخش صرف پروژه های همان استان می شود.

وی افزود: امسال ۱۸۷ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی( اوراق خزانه) منتشر می شود که نسبت به پارسال ۶۷ درصد رشد داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *