حضور مهرداد نیکو رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خوزستان در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع قانون انتشار ودسترسی آزاد به اطلاعات

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان:مهرداد نیکو رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان روز چهارشنبه مورخ ۲۹آذرماه۱۴۰۲ در برنامه گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز خوزستان با موضوع قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات حضور پیدا کرد.

نیکو در ابتدا این گفتگو گفت:ما برای حکمرانی خوب نیاز به پاسخگویی داریم و پاسخگویی لازمش این هست اطلاعاتی را كه داریم با ابزار مناسب در اختیار مردم قرار دهیم،در اين خصوص در دولت يك آسيب شناسي صورت گرفت كه چه مسير مي بايست طي شودتا دستگاهاي اجرايي بتوانند پاسخگويي مناسبي داشته باشند.

ایشان افزود:اولين ابهام در محرمانه یا غیر محرمانه بودن اطلاعات است،دستگاه ی اجرايي ابهام داشتند که چه داده ایی  محرمانه یا غیر محرمانه می باشند تا بتوانند اطلاعات را به راحتی در اختیار مردم قرار دهند.

وی ادامه داد:نکته دوم نحوه تعامل با مخاطب می باشد که چطور این اطلاعات منتقل شود که برداشت صحیحی از این مطالب شود پس این دو مسئله منشأ ایجاد قانون بوداست.

مهرداد نیکو گفت: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در راستای پاسخگویی به این موضوع در سال ۸۸به تصویب رسید.و بعداًدر این قانون در سال ۹۳ و بعد ۹۶ آیین نامه‌هایی در این خصوص به تایید و تصویب هیئت وزیران رسید.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان افزود:در این قانون هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد ولیکن تعریف از اطلاعات عمومی ممکن است تعریف خیلی گسترده‌ای باشد. 

مهرداد نیکو اشاره کرد:تعریف اطلاعات عمومی تعریفی از اطلاعات غیر شخصی است،نظیر ضوابط و آیین نامه‌ها و آمار ارقام،اسناد،مکاتبات.

وی ادامه داد:قانونگذاری که این قانون رامصوب کرده است یکسری استثناهایی را برشمرده است؛ در آن جا اسرار دولتی و حریم خصوصی در واقع از این قانون مستثنا هستند و دستگاه اجرایی حق بارگذاری آن اطلاعات را در سامانه‌ ندارد.

نیکو ادامه داد: در راستای این قانون درسطح ملی کمیسیونی تشکیل شده است. در این کمیسیون وزیرارشاد ،وزیر ارتباطات و وزیر دفاع،سازمان مدیریت برنامه‌ریزی،رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس،رییس دیوان محاسبات و دبیر شورای عالی فناوری و اطلاعات اعضاء این کمیسیون می باشند و متناظر این را هم در استان داریم.که وظیفه راهبری این قانون را در سطح استان برعهده دارند.

وی افزود:این قانون در راستای نظارت مردم بر دولت و حاکمیت به تصویب رسیده است،هرچقدر نظارت مردم بر حاکمیت ارتقا پیدا کند کارایی دولت افزایش میابد و می بایست ذینفع اصلی مردم باشند.

 نیکو در آخرگفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در این مدت سعی کرده است اطلاعات را به موقع و به هنگام و دسته بندی شده در اختیار مردم و مخاطبین قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *