مهرداد نیکو رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در هجدهمین کنفرانس ملی علوم خاک ایران حضور یافت.

  • کد خبر: 6603
  • /
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - 9:29 ق.ظ
  • /
  • اخبار

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان:مهرداد نیکو رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در هجدهمین کنفرانس ملی علوم خاک ایران حضور یافت.

 مهرداد نیکو رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان به عنوان سخنران در جمع پژوهشگران و مدیران ملی و استانی اظهار داشت:امنیت غذایی یکی از مسایل اصلی کشورها در سال های اخیر است و این موضوع برای ایران که ۱/۱ درصد جمعیت و در مقابل ۰/۴ درصد از اراضی کشاورزی جهان را در اختیار دارد دارای اهمیت مضاعف است.

ایشان با بیان اینکه نیاز به حکمرانی مطلوب هر جا که با محدودیت مواجه هستیم بیشتر احساس می شود.

وی گفت:خوزستان با سهم ۱۴ درصدی اصلی ترین تولید کننده محصولات زراعی کشور است ولی متاسفانه به دلیل عدم بهره برداری مناسب و فعالیت های نفتی و صنعتی از نظر شاخص های خاک نظیر فرسایش، تغییر کاربری و مواد آلی خاک در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

ایشان با برشمردن قوانین مرتبط با حکمرانی خاک تژیر قانون حفاظت از خاک مصوب سال ۱۳۹۸ ،ماده۴۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون تعیین محدوده و حریم شهرها بیان داشتند تبدیل روستا به شهر و قرار گرفتن اراضی مرغوب کشاورزی در محدوده شهرها و مستثنی شدن از قواعد تغییر کاربری یکی از چالش  اصلی خاک در کشور است. همچنین تعیین شاخص های آلایندگی خاک که استان خوزستان به شدت از آن رنج می برد نیز در خواست دیگر ایشان از صاحب نظران حاضر در کنفرانس بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *